Čo znamená školská zrelosť?
ŠKOLSKÁ ZRELOSŤ A PRIPRAVENOSŤ DIEŤATA NA ŠKOLU
„Na dobrém počátku všechno záleží.“
(J. A. Komenský)
Obdobie nástupu do základnej školy patrí medzi najvýznamnejšie medzníky v živote dieťaťa. Dieťa v tejto etape opúšťa svet hier a musí sa prispôsobiť novým povinnostiam a pravidlám. Zápis do základnej školy je spojený s vekom 6 rokov. Hranica šiestich rokov je podstatná, avšak len orientačná. Veľmi dôležité sú ďalšie charakteristiky, ktoré podmieňujú úspešný štart malého školáčika. V tejto súvislosti hovoríme o pripravenosti na školu alebo školskej zrelosti dieťaťa.
Školská zrelosť znamená dosiahnutie takého stupňa vývinu (telesného, rozumového, emocionálneho a sociálneho), ktorý umožňuje dieťaťu úspešne si osvojovať školské vedomosti a zručnosti. Znamená takú zrelosť centrálnej nervovej sústavy, ktorá predstavuje odolnosť voči záťaži, schopnosť sústrediť sa a emocionálnu stabilitu. Zrelosť CNS je predpokladom úspešnej adaptácie na školský režim.
Aké je naše dieťa, ktoré sa chystá byť školákom ? Ako sa bude vedieť sústrediť, ako sa nude učiť písať, čítať, počítať, vydrží celé vyučovanie počúvať ? Rozdiel medzi dobrou a nedostatočnou pripravenosťou, či zrelosťou na prácu v škole možno naznačiť na nasledujúcich príkladoch:
Dobrá pripravenosť | Slabá pripravenosť |
Dieťa správne vyslovuje všetky hlásky. Vyjadruje sa vo vetách. Dokáže prerozprávať obsah rozprávky, zážitku. | Nesprávna výslovnosť hlások, pretrvávajúce logopedické problémy. Dieťa sa dorozumieva len slovami alebo jednoduchými vetami. Nedokáže reprodukovať obsah rozprávky ani na základe pomocných otázok. |
Dieťa sa dobre vyzná v najbližšom okolí svojho bydliska. Pozná svoje meno, adresu, vek. | Dieťa sa nevyzná v okolí svojho bydliska. Nepozná svoje priezvisko, adresu, vek. |
Dieťa má dostatočnú koncentráciu pozornosti, pri riadenej činnosti vydrží. Pamätá si inštrukcie. | Dieťa má tendenciu činnosti neustále striedať, pri žiadnej nevydrží dlhšie. Je veľmi hravé, nesústredené. |
Schopnosť ovládať svoje city Dokáže potlačiť impulzívne reakcie. Je odolné voči záťaži vyplývajúcej zo školskej záťaže – schopnosť vyrovnať sa s pocitmi strachu, trémy, prípadného neúspechu. | Ústup od impulzívnych reakcií. Precitlivenosť, plačlivosť, nesamostatnosť, vzdorovitosť, agresivita patria medzi znaky nespôsobilosti pre školu. |
Príkazom a pokynom dospelých sa podriaďuje. Uvedomuje si, čo smie a nesmie. | Príkazom dospelých sa často nepodriaďuje, nedbá na pokyny. Snaží si presadzovať len svoje aktuálne potreby. |
Dokáže vydržať dlhšiu dobu bez rodičov, je schopné sa začleniť do kolektívu, prítomná je schopnosť prevziať rolu žiaka. | Nedokáže sa odlúčiť od rodičov. V menej známo prostredí má problém prispôsobiť sa. S inými deťmi sa nerado hráva. Dieťa je nesamostatné a nemá osvojené zodpovedajúce sociálne návyky (pozdrav, poďakovanie). |
Disponuje všeobecnými vedomosťami – pozná farby, geometrické tvary, zvieratká...Vie vymenovať číselný rad do 10. Spoľahlivo určuje vzťahy menej-viac, rovnako. | Nerozoznáva farby, geometrické tvary. Nedokáže vymenovať číselný rad, neodhaduj vzťahy v malých množstvách. |
Správne drží ceruzku Venuje sa kresebným činnostiam. Kreslí iba jednou rukou. Kresba postavy má všetky podstatné znaky. Vie obkresliť jednoduchú predlohu. | Ceruzku drží nesprávne, kreslí neobratne. Pri kreslení a manipulácii s predmetmi strieda obe ruky. Odmieta činnosti spojené s kreslením, vyfarbovaním. Často nedokáže povedať, čo kresba predstavuje. |
Dieťa pozná prvé, posledné písmeno v slove, rozloží slovo na slabiky prípadne na hlásky. | Nevie určiť prvú a poslednú hlásku v slovách. Problém mu robí rozčleniť slová na slabiky. |
Samostatnosť v sebaobslužných činnostiach. | Dieťa sa nevie bez asistencie rodičov samé obliecť, prezuť, zaviazať šnúrky, narábať s príborom. |
Vážení rodičia, ak máte nejaké nejasnosti ohľadom pripravenosti Vášho dieťaťa pre prácu v škole alebo Vás jednoducho zaujíma ako na tom Váš budúci školáčik je, môžete si dohodnúť stretnutie s jednou z našich psychologičiek v našom Centre pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie.
V rámci komplexného odborného vyšetrenia psychológ zistí a pomôže rodičom orientovať sa, v ktorých oblastiach je potrebné dieťaťu venovať zvýšenú pozornosť a ako ho treba pripravovať a stimulovať v konkrétnych zručnostiach a mentálnych schopnostiach. Prihlásiť dieťa na vyšetrenie môže každý rodič i bez odporúčania lekára alebo MŠ osobne alebo telefonicky na doleuvedenej adrese. Naše služby sú bezplatné. Prajeme Vám, aby ste s Vaším dieťaťom zažili veľa krásnych chvíľ , nezabúdajte však, že čas plynie rýchlo a dieťa treba postupne pripravovať zmenu akou nástup do školy nepochybne je.
Mgr. Katarína Hučková, psychológ CPPPaP Myjava